Proč je dopravní policie nečinná?

23. 03. 2018 13:37:07
Měřit rychlost je snadné, proč ale dopravní policie nekontroluje i jiné zásadní přestupky, které ohrožují bezpečnost na silnici i komfort řidičů a chodců? Je to z lenosti? Z důvodu podstavu? Tady je seznam nejčastějších prohřešků.

Položím na začátek řečnickou otázku. Kdy jste naposledy viděli dopravního policistu hlídat a pokutovat cokoliv jiného než překročení rychlosti anebo technický stav vozidla včetně povinné výbavy? Pokud patříte k méně šťastným, možná jste vjeli do zákazu vjezdu v místě, kde byste ho nečekali (pokud nejste místní), jako třeba při odbočení k autobusové zastávce Nádraží Holešovice, a nachytala vás hlídka, která tam preventivně stojí už asi 20 let. Tím to ale končí. Přitom řada život komplikujících a život ohrožujících přestupků se v poslední době rojí takřka epidemicky. Sestavil jsem tedy malý seznam. Mimopražským se omlouvám za příklady pouze z Prahy, odjinud zkušenosti téměř nemám.

1. NEPOUŽÍVÁNÍ SMĚROVEK

Oproti populárnímu vtipu se tenhle problém netýká jen řidičů BMW. Čím dál víc řidičů se domnívá, že blinkry jsou buď úplně zbytečné anebo slouží k symbolickému podtrhnutí prováděného manévru. Nechápou, že blinkry jsou tu v prvé řadě k oznámení úmyslu. Pokud řidič začne blikat až v momentě, kdy už je půlkou auta v mém pruhu, je jeho gesto již víceméně zbytečné.

Dalším nešvarem je neblikání v křižovatkách, kde nehrozí kolize s jiným vozem z jiného směru. Přibližně každé třetí auto zatáčející ze Zenklovy ulice na Primátorskou směrovky nepoužije, vytváří tím ale velmi nepřehlednou situaci pro chodce na přechodu, který je vzdálen jen asi pět metrů od křízení, nemluvě o řidičích jedoucích za odbočujícím autem, kteří nemusejí předpokládat, že budou muset přibrzdit.

Další častou chybou je opačné pořadí jízdních úkonů. Mnoho řidičů, například při parkování, napřed brzdí a potom až použijí blinkr. To samozřejmě zvyšuje nároky na reakční schopnosti řidiče za nimi.

2. BLOKOVÁNÍ KŘIŽOVATKY

Ve městě, kde jsou semafory seřízené tak rafinovaně, že vytvářejí zácpu i v místech, kde by vůbec být nemusela (jako příklad poslouží Balabenka), je logické, že řidiči ztrácejí svou galantnost. Dva spojující se směry plné aut, jeden navazující pruh ucpaný až běda. Kdo z prvního směru zaváhá, má smůlu, jakoukoliv škvíru vždy zaplní auta ze směru druhého. Kdo by snad chtěl dodržovat pravidlo, že do křižovatky nesmí vjet, pokud si není jistý, že jí projede, bude nemilosrdně vytrouben, protože tím pouze protežuje vozidla z druhého směru, jejichž řidiči se rozhodně neostýchají. Je to naprostá městská džungle, právo silnější a drzejšího. Ale ve všem tom boji by nebylo od věci nechat aspoň jednu malou škvíru pro ty, kteří míří úplně někam jinam, třeba opačně. Jenže ne, autobusy z Palmovky stojí a stojí, protože nemají kudy jet. A za semaforem na Balabence? Nekonečná prázdná silnice až k Průmyslové, ale to je už jiné téma.

3. PŘEDNOST ZPRAVA

Velká města jsou tak zaneřáděná značkami určujícími přednost, že když v nějakém místě značka chybí, řidiči už to ani nevnímají a předpokládají, že hlavní silnice je ta, která vede rovně nebo ta, která je širší. Ta ignorance jde dokonce tak hluboko, že když si troubením nebo blikáním konečně vymíníte přednost, tak se řidiči porušující předpisy ještě vztekají a nechápou. Na jednom obzvlášť zákeřném místě přede mnou přejelo deset řidičů, aniž by jediný z nich byť jen zpomalil. Kdo by snad chtěl trvat na své přednosti, je sebevrah.

4. TRAMVAJOVÁ ZASTÁVKA BEZ OSTRŮVKU

Tady jde někdy opravdu o život, zvlášť pro ty, kdo mají tendenci tramvaj dobíhat anebo z ní vylézat později. Někteří řidiči (podle mého pozorování je to zhruba každý desátý) buďto zcela ignorují zastavující tramvaj a silnicí projedou, nebo zastaví třeba v půlce - to když jim do silnice vlezou chodci, kteří mají méně vyvinutý pud sebezáchovy, anebo se rozjedou v okamžiku, kdy už se zdá, že jsou všichni uvnitř i venku. Právě třetí situace je nejnebezpečnější. Tramvaj má ještě stále otevřené dveře a kdokoliv ještě může vystoupit - přímo pod kola jedoucího auta.

5. SLOŽKY ZÁCHRANNÉHO SYSTÉMU

Poslední bod není v zásadě o přestupku, spíš jde jen o takový obecný nešvar. Řidiči se stále ještě nenaučili, jak mají reagovat, pokud projíždí sanitka nebo policejní auto. Stojí řidič na červené a za ním stojí a houká sanitka? Řidič se snaží vjet na chodník nebo jinak uhnout z cesty, manévr trvá deset, patnáct vteřin, nakonec blikne zelená a řidič se snaží sjet zpátky na silnici z rantlu a dál zdržuje. Místo aby křižovatkou hned projel anebo aspoň popojel.

Jede se ve dvou pruzích a sanitka jede v tom levém. První reakce naprosté většiny lidí v pravém pruhu? Dupnou na brzdu, i když má sanitka v levém pruhu volný průjezd. Stejnou reakci je třeba očekávat také vždy, když se projíždí kolem nehody nebo klidně i jenom kolem blikajícího policejního auta. Zpomalení na třicet i dvacet kilometrů v hodině je běžnou praxí.

ZÁVĚR

Byl bych raději, kdyby se zmíněné problémy vyřešily edukací řidičů a nikoliv represí, jako se to podařilo u pravidla zipu, které řidiči dokázali přece jen ve velké míře přijmout i pochopit a dokonce se zdá, že pravidlo i přispělo ke zvýšení ohleduplnosti - častěji než dřív řidiči pouštějí auta z vedlejší, častěji než dřív pouštějí řidiči chodce na přechodu. Je ale fascinující, že dopravní policii tyhle problémy vůbec nezajímají. Když jsem si například na nebezpečný přechod v Primátorské ulici stěžoval, odpověděli mi, že nebezpečný není, protože se tam ještě žádná nehoda nestala. Tak dobře, tak tedy počkáme na první smrťák.

Autor: David Patras | pátek 23.3.2018 13:37 | karma článku: 28.52 | přečteno: 1335x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Cestování

Klára Žejdlová

Italské Velikonoce? V mých vzpomínkách to jsou přátelé, rodina…a obžerství

I když to obžerství bylo prokládané dlouhými procházkami. Aby nám vytrávilo. A abychom nasbírali ingredience pro další vaření...

27.3.2024 v 14:48 | Karma článku: 19.92 | Přečteno: 482 | Diskuse

Miroslav Semecký

Nacházíte ve Španělsku? Používáte aplikaci Telegram? Zpozorněte!

Oblíbená komunikační aplikace ve Španělsku končí. Bude vypnuta (zablokován přístup) v řádu několika následujících hodin. Soudce Národního soudu Santiago Pedraz vydal rozhodnutí, ve kterém nařizuje mob..

23.3.2024 v 17:51 | Karma článku: 17.13 | Přečteno: 584 | Diskuse

Jan Vaverka

Bolívie - 6. díl: Den v La Pazu

La Paz je město jako žádné jiné. Dvoumilionová aglomerace sahající až nad 4000 metrů nad moře, ulice jsou strmé, propojené lanovkami, a kolem obrovská kulturní a sociální diverzita.

22.3.2024 v 8:20 | Karma článku: 16.36 | Přečteno: 233 | Diskuse

Aleš Gill

Střípky z KLDR - Díl 26. - Návrat do paralelního vesmíru

Jsou to téměř dva roky od mého posledního článku o KLDR, a téměř tři roky od mé druhé cesty za nejželeznější oponu, jakou si lze představit. A protože informací z KLDR je kvůli uzavřené hranici málo, mohli bychom se tam vrátit.

19.3.2024 v 8:52 | Karma článku: 16.05 | Přečteno: 478 | Diskuse

Libor O. Novotný

Víkend na bitevním poli ve Waterloo

Chcete důkladně pochopit politické a společenské souvislosti, které vedly k porážce Napoleona, případně se vžít do bojů rozhodující bitvy u Waterloo? Památník bitvy na jejím původním místě vám to umožní.

18.3.2024 v 15:00 | Karma článku: 13.22 | Přečteno: 207 | Diskuse
Počet článků 2 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 942

Hudebník, občasný humorista, bývalá korporátní myš.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...